26.-27.1.2018
MEZINÁRODNÍ FESTIVAL FILMŮ
S ANTROPOLOGICKOU TEMATIKOU

Kino Ponrepo

Oficiální web Kina Ponrepo

ÚVOD

ANTROPOFEST je mezinárodním festivalem filmů se sociálně antropologickou tématikou.

Jeho cílem je nabídnout laické i odborné veřejnosti filmy českých a zahraničních antropologů, které v České republice v podstatě nelze zhlédnout. Může jít o snímky pořizované v rámci terénního výzkumu odkazující na sociální či kulturní antropologii, nebo filmy a videa zaměřené na vizuální stránku zkoumaného. Prostřednictvím těchto specifických dokumentů totiž můžeme společně poznávat život nejrůznějších lidských společenství, sociálních skupin či jedinců z celého světa, a to považujeme za obzvlášť důležité.

ANTROPOFEST je organizován stejnojmenným spolkem založeným v květnu 2010 absolventy studijního oboru sociální antropologie (více viz O NÁS) . Festival a veškeré dění kolem něj zajišťujeme zcela na dobrovolnické bázi.

Festival se koná každým rokem vždy na konci ledna v Praze, kde probíhá hlavní filmová přehlídka. V průběhu jara pak s našimi partnery pořádáme tzv. „Ozvěny Antropofestu“ v dalších českých i slovenských městech. Např. v Brně, Pardubicích, Bratislavě, Nitře a dalších městech.

NOVINKY

07 03

Rádi bychom Vás pozvali na Ozvěny Antropofestu do slovenské Nitry. Akce se koná v rámci Etnologických dní FF UKF v Nitře a to v úterý 20.3. od 19hod ve Fotogalérii Trafačka, Janka Kráľa 65.  Můžete se tešit na snímky Hotel Splendid a 4000mil ke štěstí.

05 03

Srdečně Vás zveme na Ozvěny Antropofestu 2018 do Pardubic. Akce se koná v pondělí 19.3. od 14h v Klubu 29 (Sv. Anežky České 29, Pardubice). Uvidíte tyto snímky:  4000 mil ke štěstí (14:15), Obraz svého těla (14:45), Unity: Dress-scape of Accra (15:15), Grab and run (16:05), Ethnographic study of algorithms (17:40), We must be dreaming (18:00), Hotel Splendid (19:20), Land of Love (21:05). Ozvěny pořádáme ve spolupráci s Katedrou sociální a kulturní antropologie FF UPCE a Klubem 29.
Těšíme se na viděnou!

18 01

Hosty letošního festivalu budou: Mauro Bucci (Hotel Splendid), Simon Luling (Borderline views), Liivo Niglas (The Land of Love), David B.J. Dhert (We Must be Dreaming), Jessica Bollag (I am not Leaving Eldon), Tomáš Pospíšil (Obraz svého těla), Dalibor Knapp (Ethnographic Study of Algorithms), Phillip Nosák, Jana Zychová, Petra Liprtová (všichni 4000 mil ke štěstí), Milan Votypka (výstava "Pomáháme lidem na útěku") .

14 01

Vstupné je: 120kč na pátek, 180kč na sobotu a 250kč na oba dny. Pro letošní ročník nebudou vstupenky nabízeny v předprodeji. Můžete si je zakoupit až na místě v průběhu festivalu. Děkujeme za pochopení.

PROGRAM

26.01.2018

15:00 165. Gellnerovský seminář
18:00 Vernisáž výstavy "Pomáháme lidem na útěku"
18:20 Slavnostní zahájení festivalu
18:30 Hotel Splendid
20:00 Diskuze s autorem
20:30 Borderline Views: A Golan Heights Documentary
21:00 Diskuze s autorem
21:30 Across Gender
22:00 Making a Living in the Dry Season
22:30 Unity: Dress-scape of Accra

27.01.2018

13:00 Zatopené
13:50 Přestávka
14:00 Grab and Run
15:25 Přestávka
15:40 Obraz svého těla
15:55 4000 mil ke štěstí
16:30 Diskuze s autory
17:00 The Land of Love
18:20 Diskuze s autorem
18:50 I am not Leaving Eldon
19:40 Diskuze s autorem
20:10 We Must be Dreaming
21:10 Diskuze s autorem
21:40 Diskuze s autorem (před filmem)
21:55 Ethnographic Study of Algorithms

FILMY

THE LAND OF LOVE

Estonsko, 2016, 78 min
Liivo Niglas
27.01.2018 17:00

Antropofest 2018 „The Land of Love“ je dokumentární film o sobech, ropě, politice a poezii. Vypráví příběh Jurije Velly, lesního Něnce, pastevce sobů a básníka, který žije v tajze na západní Sibiři a snaží se dokázat, že se jeden člověk může postavit proti velké síle, která ničí životní prostředí původních obyvatel. Pro Vellu je "Zemí lásky! kousek lesní tundry, kde se každý podzim páří jeho sobi. Stejná oblast je oblíbeným místem pro zaměstance společnosti Lukoil, která těží ropu v tomto regionu. Yuri se už mnoho let snaží vyhnat zaměstnance Lukoilu ze "Země lásky", protože hluk aut, výstřely z pušek a kravál, který dělají opilí pracovníci, narušuje páření sobů. Yuri využívá několika nezvyklých metod odporu, kterými se snaží vyhnat ropaře, například natáčení nezvaných hostů a psaní básní na toto téma.

Liivo Niglas v současnosti působí jako výzkumný pracovník na katedře etnologie na univerzitě v estonském Tartu. Vede nezávislou produkční společnost Mp Doc na antropologické dokumentární filmy. Natáčel filmy na Sibiři, v Africe, Střední Asii a Severní Americe. Mezi jeho snímky patří: The Brigade (2000), Yuri Vella's World (2003), Adventure High (2004), Making Rain (2007), Fish On! (2008), Itelmen Stories (2010), Journey to the Maggot Feeder (2015).

režie, kamera, scénář, střih: Liivo Niglas
produkce: F-Seitse & MP DOC

jazyk dialogů: ruština, chantyjština, jazyk lesních Něnců, francouzština
jazyk titulků: čeština, angličtina

Uvedení filmu, ocenění:
The National Estonian Film and Television Award for the best documentary 2016; Annual Award of the Estonian Cultural Endowment for the best documentary 2016; 1st Prize (Man and Nature), Matsalu Nature Film Festival, Estonsko

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Aq6JYJysHWc

ETHNOGRAPHIC STUDY OF ALGORITHMS

Česká republika, 2017, 5 min
Dalibor Knapp
27.01.2018 21:55

Antropofest 2018 Ethnographic study of algorithms (3D, found footage) čerpá z formy a postupů klasického etnografického filmu. Autor ve filmu vystupuje jako výzkumník pracující na svých terénních poznámkách, který dělá interview se zástupcem algoritmické databáze chatbotem Mitsuku. Found footage zobrazuje pohledy bílých mužů a žen, reprezentantů koloniální tradice, kteří nerušeně ze svých úkrytů pozorují černé domorodce. Tento tok přerušuje scéna vymodelovaná ve 3D, ve které se autor potkává s El Negro de Banyoles, exponátem vycpaného domorodce, který byl vystaven v Museo Darder do roku 1991. V tomto momentu vyvstává otázka, kdo vlastně pozoruje a kdo je pozorován. Klasický etnografický vztah My vs. Oni se obrací, jsou to právě algoritmy, kdo shromažďují, kategorizují, nahrávají. Ten, kdo obžalová a vrací ono zírání zpět k zírajícímu je jen interface, kůže, tělo bez těla a odhaluje, kdo je dnes v subalterní pozici. Film vede divákův pohled do momentu, kdy se uklidňující privilegium zírání mění v pravý opak, kdy divák zjistí, že je sám pozorován, sám je kůží bez těla, povrchem bez vlastní identity.

Dalibor Knapp je autorem videoesejí, textů a instalací. Ve své práci se zabývá antropologickým výzkumem sociální a kulturní vrstvy reality a zkoumá konstrukce různých jazyků, které o ní vypráví. Společným rysem těchto děl je vždypřítomná otázka lidského poznání. Dalibor vystudoval Centrum audiovizuálních studií na FAMU (MgA.) a Teorii kultury na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze (PhDr.). V roce 2013 navštěvoval Lensbased class profesorky Hito Steyerl na Universität der Künste v Berlíně. Je kurátorem vzdělávací platformy pro digitální kulturu, umění a technologie Transmit a spoluzakladatelem studia pro výzkum Množina.org.

režie, střih: Dalibor Knapp
produkce: Studio FAMU
scénář: Mitsuku Chatbot, Dalibor Knapp

jazyk dialogů: angličtina
jazyk titulků: angličtina

Uvedení filmu (výběr):
Your face sounds familiar (galerie FAVU, Brno), Famufest 2017, PAF 2017 Olomouc

WE MUST BE DREAMING

Belgie, 2016, 61 min
David Bert Joris Dhert
27.01.2018 20:10

Antropofest 2018 Co znamenalo Mistrovství světa ve fotbale 2014 a Olympijské hry v Rio de Janeiru v roce 2016 pro Brazílii? Dokumentární film We must be dreaming sleduje každodenní život tří Brazilců, jednoho domorodého, jednoho afrického a jednoho evropského původu po dobu tří let a zkoumá to, jakým způsobem zasáhlo Mistrovství světa a olympijské hry do života obyvatel Rio de Janeira a do jaké míry splnily největší sportovní události planety lidem sny a příležitosti, které slibovaly.
 

David Bert Joris Dhert je belgický dokumentarista věnující se vizuální antropologii. Od roku 2010 žije střídavě v Belgii a Brazílii, kde natočil film o změnách, které přineslo Mistrovství světa ve fotbale 2014 a olympijské hry v roce 2016 do životů jeho spoluobčanů v Riu. Jeho díla byla k vidění na dokumentárních filmových festivalech, etnografických filmových festivalech i na výstavách moderního umění.

režie, kamera, scénář, střih: David Bert Joris Dhert
produkce: Gregg Young

jazyk dialogů: portugalština
jazyk titulků:  čeština, angličtina

Uvedení filmu (výběr):
Society for Visual Anthropology Film and Media Festival, Washington DC, USA;  Athens Ethnographic Film Festival, Řecko; Viscult international documentary and ethnographic film festival, Finsko,  IVSA 2017 international conference for visual sociology, Montréal, Kanada

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=IrxkzHJD44U

PARTNEŘI

Partnery AntropoFESTu jsou

Děkujeme!

KONTAKT

Neváhejte se nás zeptat, či rovnou poslat film (s vyplněnou přihláškou) na e-mailovou adresu: [email protected]